בחסות המלחמה הביקוש לדירות עם ממ"ד גדל – כיצד דירות ישנות, ללא ממ"ד יכולות להשתייך לקטגוריה המבוקשת

תוכן עניינים

שנת 2023, החלה הרבה לפני מלחמת חרבות ברזל, מה שחצץ בין קונים למוכרים מלבצע עסקאות ולהניע את גלגלי השוק, זו סביבת ריבית גבוהה מאוד. נכון לימים אלו, ריבית בנק ישראל עומדת על 4.75%, ללא שינוי וריבית הפריים היא 6.25%. הריבית הפכה לאחת מהסיבות העיקריות לכך שמשפחות רבות בישראל נקלעו למצוקה כלכלית, כאשר החזרי ההלוואות והמשכנתאות עלו והגדילו את סל ההוצאות אל מול ההכנסות, לכל תא משפחתי.

כתוצאה מכך, קונים רבים נטשו את שוק הנדל"ן וחיפשו אפיקי השקעה אחרים, קבלנים קטנים התחברו עם קבלנים גדולים, יצאו במבצעים בכדי לנסות לשרוד את התקופה ולנסות למכור את מלאי הדירות שנותר באמתחתם ומוכרים רבים שפרסמו ביד 2, הפכו למוצר מדף, ללא קונים וללא ביקוש. 

כעת לקראת סיומה של שנת 2023, לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל באוקטובר, מדינה שלמה מדממת ומאוחדת למען מטרה אחת והיא חיסול ארגון הטרור חמאס, שיקום יישובי עוטף עזה בדרום, שמירה על הביטחון בגבול בצפון, החזרת השליטה במציאות הביטחונית והכנת אסטרטגיית יציאה לימים שלאחר סיום המלחמה בכדי לצמוח מחדש בדומה למה שקרה בעידן שלאחר משבר הקורונה, כאשר נרשם שיא היסטורי של 151,000 עסקאות נדל"ן בכל רחבי הארץ וכבר עכשיו ניתן להסיק שבדומה לכל משבר או מלחמה שחווינו בעבר ככל הנראה יחול בקרוב גל התייקרויות של סחורות, מוצרים ושירותים, לאחר מכן מיתון ולבסוף צמיחה מחודשת. 

אחת מהתובנות החשובות ביותר שהמלחמה הביאה איתה היא העובדה שאם אין לנו, מי לנו. כוחנו באחדותנו. רק ביחד ננצח. כל אלה הם החוסן שלנו ובקלות יכולים להפוך ולהיות ההרס הלאומי שלנו וההזדמנות לאויבנו. מדינת ישראל המוקפת אויבים רבים שמכתרים אותה במזרח התיכון, לא סתם משקיעה משקיעה כל 60 אגורות מתוך כל 1 שקל שנכנס לקופת המדינה, בביטחון, בצבא ובהגנה על זכות קיומו של העם היהודי בארץ ישראל. 

ואם בביטחון עסקינן, אנחנו יכולים לתהות לעצמנו כאזרחים מן השורה לאן הולכים אותם 40 אגורות שנותרו מתוך כל 1 שקל שנכנס לקופת המדינה. הרי, כל הזמן אנחנו חוזרים על המשפט "רק ביחד ננצח" ואם רוצים ליישם זאת, צריך להשקיע גם בחזית וגם בעורף. גם בחייל וגם באזרח. 

לפי נתוני התאחדות הקבלנים בוני הארץ עולה כי 62% מהדירות בישראל, ללא ממ"ד ו5.5 מיליון תושבים  נמצאים בסכנה תמידית בעת ירי הרקטות לעבר שטחי ישראל. רבים מאיתנו, מבינים שהוספת מרחב מוגן מציל חיים חשובה לביטחון המשפחה ומספקת סביבת מגורים בטוחה.

עלות בניית ממ"ד בישראל אינה זולה במיוחד ויכולה לנוע בין 150,000 – 170,000 ש"ח ואף יותר תלוי בקומה, בבחירת הקבלן המבצע, בטיב החומרים כגון: השימוש בבטון המזוין, בדלת וחלון ברזל מיוחדים וכל התקנים הנדרשים ע"י פיקוד העורף. לשם כך, המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה הקלות ומסלולים מהירים להוספת מרחבים מוגנים (ממ"דים) לדירות קיימות וקבלת פטור תוך 14 יום מפיקוד העורף לבניית ממ"ד. כל בית פרטי או דירה בבנייה נמוכה עד 2 קומות תיכנס למסלול הזכאות לפטור מהיתר בנייה לממ"ד ותחסוך לבעל הנכס הרבה זמן, בירוקרטיה ועשרות אלפי שקלים שהיה משלם מתוך העלות הכוללת טרם תקופת המלחמה.

הוספת חדר ממ"ד מעלה את ערך הנכס ומסלול הפטור הוא הזדמנות פנטסטית לבעלי דירות קיימות להשבחה ורווח עתידי

מבדיקה של מחירון הדירות, יצחק לוי, על מחיר ממוצע של דירות 4-5 חדרים בבניין משותף עולה כי הוספת ממ"ד מקפיצה את מחיר הנכס סביב 20% – 30% אחוזים, תלוי במיקום. 

הוספת חדר ממ"ד לדירה קיימת במסלול הפטור מהיתר לבניית ממ"ד היא תהליך מהיר לאור התקנות החדשות אך לזמן מוגבל והיא תקפה לשנה הקרובה בלבד. ליתר דיוק, החל מתאריך 26.10.23 ועד 26.10.24. 

לצורך הדוגמא ניקח דירת 3 חדרים ישנה בפריפרייה שמוערכת במיליון ש"ח בבניין דו קומתי שנכללת במסלול הפטור מהיתר בנייה לממ"ד במידה ובעל הנכס יוסיף ממ"ד לדירה. הדירה תהפוך מדירת 3 חדרים לדירת 4 חדרים מרווחת, שטח הנכס יגדל  ב9 מ"ר נטו נוספים ושווי הנכס יטפס בין 200,000 – 300,000 ש"ח. ללא קשר למדד הנדל"ן והוא עליית מחירי הנדל"ן שעשויה להתרחש בשוק בגלל הפער בין ההיצע לביקוש שלא הולך להצטמצם בזמן הקרוב. כלומר, בעל הנכס יכול למקסם את הרווח בעת מכירה עתידית ולהינות מעליית שווי משמעותית ב2 חזיתות או לחילופין לעלות את מחיר השכירות בטווח הקצר לדיירים השוהים בנכס במידה והוא מחזיק בדירה להשקעה ומוסיף חדר ממ"ד לדירה קיימת.

מבדיקה שביצענו מרבית מתווכי הנדל"ן ברחבי הצפון מדווחים על כך שמרבית הפניות המתקבלות על נכסים הם לדירות שכוללות ממ"ד בלבד. דירות עם ממ"ד הפכו למוצר מבוקש. דירות ללא ממ"ד למוצר ננטש. 

אם יש בידכם דירה קיימת למגורים או השקעה ואין בה מרחב מוגן ואתם חושבים להוסיף. הוראת השעה היא הזמן הנכון עבורכם לעשות זאת.

מה הם הצעדים להוספת ממ"ד לדירה קיימת במסלול פטור?

  1. בדיקת התאמה אישית – בדיקת עמידה בקריטריוני הפטור מהיתר (שאלון התאמה) בדיקת אפשרות מימון למרחב מיגון. 
  2. ליווי מקצועי – אדריכל (תכנון אדריכלי), מהנדס מבנים (תכנון הנדסי), מודד מוסמך (מדידה) ויועץ קרקע. 
  3. הגשת בקשה לפיקוד העורף – הגשת בקשה לבניית מרחב מוגן בהתאם לתקנים הנדרשים מפיקוד העורף. 
  4. בדיקת הבקשה – פיקוד העורף בודק את הבקשה תוך 14 יום בהליך מקוצר. 
  5. ביצוע בניית הממ"ד – לאחר קבלת אישור פיקוד העורף מתחילים בבניית הממ"ד.
  6. בחירת קבלן ודיווח סופי – בוחרים קבלן לביצוע ובסיום העבודה מדווחים תוך 45 ימים לוועדה/מועצה מקומית ופיקוד העורף הודעה עם המסמכים הנדרשים.

אם אנחנו מעוניינים להוסיף ממ"ד, למי צריך לפנות ?

במידה ויש ברשותך נכס בבעלותך שנבדק ונמצא כזכאי במסלול הפטור. נשמח לסייע לך ולספק עבורך את כלל השירותים הנדרשים הכל תחת קורת גג אחת: אדריכל, מהנדס, מודד מוסמך, יועץ קרקע וקבלן מבצע.  

אנו בפסגות נכסים נשמח לעזור לכם לבדוק האם הנכם זכאים לפטור ובמידה וכן נספק לכם ליווי מקיף ומקצועי של כל קשת אנשי המקצוע תחת קורת גג אחת מא' ועד ת'. מלאו פרטים כאן בטופס למטה ונחזור אליכם בהקדם, צרו קשר!

זה עניין אותך? מעוניין לקבל פרטים נוספים?
השאר פרטים ונחזור בהקדם

לייעוץ אישי בנושא מכירה/רכישה/השכרה ונדל"ן

השאירו פרטים ונחזור בהקדם!