בדיקת זכאות לפטור לבניית ממ"ד – למי זה מתאים? מה המשמעויות, מה היתרונות ומהו התהליך?

תוכן עניינים

בעקבות מתקפת הפתע על ישראל, המכונה מתקפת שמחת תורה או בשמה הישראלי מלחמת חרבות ברזל שפרצה בתאריך 07/10/2023 נחשפנו שוב לחשיבות של הוספת מרחב מוגן והוכח שהוא מציל חיים ומקנה ביטחון והגנה על המתגוררים בנכס.

לפי נתוני התאחדות הקבלנים בישראל, למעלה מ60% מהדירות במדינת ישראל של כ3 מיליון אזרחים, ללא מרחב מוגן דירתי.

לפיכך, יצאו תקנות חדשות המקלות על הבירוקרטיה ומקצרות את משך הזמן הנדרש לקבלת היתר בנייה להוספת ממ"ד בשטח של עד 9 מ"ר לדירות בבנייה קיימת. 

פיקוד העורף פועל בכל עת לצמצום פערי המיגון בישראל ולכן יצא בהוראת שעה והוביל בשיתוף עם מנהל התכנון, תקנות חדשות שאושרו על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה. הקלות בהליכי רישוי לבניית ממ"דים בבנייה קיימת. 

במציאות הישראלית ביטחונית ממ"ד זו חובה ולא רשות על מנת להתמודד עם אירועים ביטחוניים ובעיקר להציל חיים. 

בהמשך לכך ישנן עדויות רבות אשר נאספו בזמן המלחמה בערים שונות בישראל על דיירים שנשמעו להוראות פיקוד העורף וניצלו באורח נס בזכות הימצאות הממ"דים הקיימים בדירתם: בראשון לציון, קריית שמונה, אשקלון, יישובי קו העימות בצפון או בדרום וכן במקומות נוספים ברחבי הארץ.

צריך לזכור שבניית הממ"דים היא אינטרס מדיני חברתי על מנת לחזק את העורף הישראלי ובעיקר את החוסן הלאומי שנפגע עקב מלחמת חרבות ברזל בדומה לכיפת ברזל ששינתה את פני המציאות הביטחונית בזמן מלחמת טילים על אזרחי ישראל. ככל שיותר דירות ובתים בישראל יכללו מרחבים מוגנים, כך החוסן הלאומי יגדל וישתפר והדבר נכון גם לבתי חולים, מרכזים מסחריים, מוסדות לימוד וכדומה.

למי זה מתאים? 

  • לבעלי נכסים אשר ברשותם בתים צמודי קרקע כגון: דו משפחתיים, קוטג'ים עד 2 קומות
  • או בעלי דירות בבניינים עד 2 קומות בלבד (ללא הגבלת כמות יח' דיור מאושרות במבנה).

להוספת ממ"דים מס' משמעויות?

  1. מעניקים מחסה בטיחותי ונגיש לדיירים השוהים בנכס.
  2. מספקים הגנה מפני רסיסים והדף במקרים של אירועים ביטחוניים.
  3. מסייעים בחיזוק המבנה, מקטינים את הנזק ואת הסכנה להתמוטטות המבנה בעת רעידת אדמה.
  4. יתרון לאנשים בעלי מוגבלויות – ממ"דים בדירות הם אמצעי חשוב עבור בעלי מוגבלויות וקשישים שלא מסוגלים להגיע בכלל או במהירות, למקלט העירוני או למרחב ציבורי מוגן.

להוספת ממ"דים מס' יתרונות?

מקנה ביטחון למשפחה ולסביבת מגורים בטוחה – 

דואגים למיגון נמנעים מסיכון כי ביטחון קודם לכל. הפטור לבניית הממ"ד מקנה ביטחון והגנה כאחד לכל יושבי הבית / הדיירים הגרים בנכס. 

חיסכון בעלויות של עשרות אלפי שקלים- קבלת פטור מהיר החוסך את כל האגרות וההיטלים לבניית הממ"ד וכמו כן מוזיל משמעותית את הליווי הנדרש ברמת אדריכלות והנדסה הכולל בתוכו: הגשת תכניות, תכנון, פיקוח והנדסה. 

חיסכון בזמן במקום שנה פלוס תוך חודשיים – במקום תהליך בנייה של שנה פלוס ניתן לאשר ולבנות את הממ"ד תוך 60 יום (כולל 14 ימי עסקים לאישור הפטור מפיקוד העורף באופן מזורז).

הקלה בהגדרת גודל ממ"ד באישור מיוחד של פיקוד העורף –

ממ"ד תקני הוא מינימום 9 מ"ר נטו לא כולל קירות היקפיים ובעקבות הוראת שעה של מלחמת חרבות ברזל יהיה ניתן לאשר ממ"ד בתא שטח קטן יותר באופן חריג. 

הקלות נוספות במיקום הממ"ד ליישובי קו עימות מכוח תמ"א 40: 

חלה על יישובי קו עימות וניתן לחרוג מקו בניין כדי להוסיף ממ"ד למבנה קיים. בנייה מעבר לגבולות קו בניין ולכן ניתן לבנות את הממ"ד עד 1 מטר מגבולות המגרש.

הוספת ממ"ד (חדר שינה נוסף) להשבחת הנכס ועליית שווי – 

עליית שווי הנכס ב16% עד 20% לפחות עקב הוספת הממ"ד בעת מכירה ומימוש, הגדלת שטח הנכס והפיכתו למרווח ונוח יותר לכל תא משפחתי, הגדלת התשואה השוטפת הנכנסת משכירות לבעלי דירות להשקעה.

מהו התהליך להוספת ממ"ד לנכס קיים?

     1.קבלת תכנית מדידה ממודד מוסמך על מנת לנוכל קבוע מיקום מדויק של הממ"ד לאחר שביצענו הערכה עקרונית למיקום הממ"ד (כמובן גם          כולל ביקור במבנה על ידי צוות המשרד. 

  1. הלקוח יספק תוכניות של המבנה הקיים (במידה ואין ללקוח תוכניות יש לבדוק האם ניתן לקבלן מהוועדה לתכנון ובניה אחראית על האזור) במקרה הגרוע מכל במידה ואין תוכניות יש לבצע מדידה מפורטת של פנים המבנה על ידי מוסמך (כרוך בעלויות נוספות).
  2. הכנת תכנית הגשה + נספח מיגון + תכניות עבודה של מהנדס + נספח ביסוס על ידי יועץ קרקע. 
  3. הגשת כלל המסמכים לפיקוד העורף דרך מערכת דיגיטלית הנקראת עורף רישוי- קבלת האישור תוך 14 ימי עסקים. 
  4. תחילת בניה – בחירת קבלן תיאום מול מהנדס ופיקוח עליון של אדריכל ומהנדס. 
  5. צילום המרחב המוגן וצירוף כל המסמכים הנדרשים על מנת לדווח כי הממ"ד נבנה בצורה תקינה.

      (יש לדווח תוך 45 ימי עסקים לועדה לתכנון ובנייה ולפיקוד העורף).

מהי מסגרת הזמן לקבלת פטור ולסיום בניית הממ"ד? 

לאחר אישור זכאותכם לקבלת הפטור לבניית הממ"ד תוכלו לקבל את הפטור תוך 14 ימי עסקים מאושר מפיקוד העורף ולסיים תהליך הבנייה תוך 2-3 חודשים במקום 12 חודשים טרם תקופת מלחמת חרבות ברזל. שימו לב שתוכנית זו היא לזמן מוגבל וניתן לקבל את הפטור עד כשנה קדימה.

אנו בפסגות נכסים נשמח לעזור לכם לבדוק האם הנכם זכאים לפטור ובמידה וכן נספק לכם ליווי מקיף ומקצועי של כל קשת אנשי המקצוע תחת קורת גג אחת מא' ועד ת'. מלאו פרטים כאן בטופס למטה ונחזור אליכם בהקדם, צרו קשר!

זה עניין אותך? מעוניין לקבל פרטים נוספים?
השאר פרטים ונחזור בהקדם

לייעוץ אישי בנושא מכירה/רכישה/השכרה ונדל"ן

השאירו פרטים ונחזור בהקדם!